(UVOD)
Tako sem slišal:
nekoč je Blagoslovljeni živel v Sāvatthī (Varanasi) v Vzhodnem gaju palače
Migārjeve matere, skupaj z mnogimi zelo znanimi starejšimi učenci, kot so:
častiti Sāriputta, častiti Mahā Moggallāna, častiti Mahā Kassapa, častiti Mahā
Kaccāna, častiti Mahā Koṭṭhita,
častiti Mahā Kappina, častiti Mahā Cunda, častiti Anuruddha, častiti Revata,
častiti Ānanda, in drugi zelo znani starejši učenci.
Ob tej priložnosti so starejši menihi
poučevali in vodili nove menihe: nekateri starejši menihi so poučevali in
vzgajali deset menihov, nekateri starejši menihi so poučevali in vzgajali
dvajset … trideset … štirideset menihov. In novi menihi so po učenju in
navodilih teh starejših menihov dosegli različne stopnje visokih odlik.
Ob tej priložnosti, na dan petnajstega uposathe,
ob polni luni, ob času praznovanja pavāraṇā[1]
je Blagoslovljeni sedel na odprtem s skupnostjo menihov. Ko je pregledoval tiho
skupnost menihov, jih je nagovoril:
»Menihi, jaz sem zadovoljen s tem napredovanjem.
Moje srce je zadovoljeno s tem napredovanjem. Torej, razvnemajte še več
energije za dosego tistega, kar še ni bilo doseženo, za izvršitev tistega, kar
še ni bilo izvršeno, za realizacijo tistega, kar še ni bilo realizirano. Jaz
bom počakal tu v Sāvatthīju do polne lune Komudīja, četrtega meseca [deževnega
obdobja].«[2]
Menihi s te pokrajine so slišali: »Blagoslovljeni
bo ostal v Sāvatthīju do polne lune Komudīja četrtega meseca.« In ti menihi so
pravočasno odšli v Sāvatthī obiskat Blagoslovljenega.
In starejši menihi so še bolj poučevali in vodili
nove menihe: nekateri starejši menihi so poučevali in vodili deset menihov,
nekateri starejši menihi so poučevali in vodili dvajset … trideset … štirideset
menihov. In novi menihi so po učenju in navodilih teh starejših menihov dosegli
različne stopnje visokih odlik.
Ob tej priložnosti ob dnevu petnajstega uposathe,
ob polni luni Komudīja, četrtega meseca [deževnega obdobja], je Blagoslovljeni
sedel na odprtem med skupnostjo menihov. Pregledavajoč tiho skupnost menihov,
jih je nagovoril:
»Menihi, v tem zborovanju ni brbljanja, v
tem zborovanju ni klepeta. Je osnovano iz čiste srčevine. Taka je ta skupnost
menihov, tako je to zborovanje. Tako zborovanje je vredno darov, vredna
gostoljubnosti, vredna ponujanja, vredna spoštovanja in poklonov, edinstveno
polje zaslug za ta svet—taka je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje. V
takem zborovanju mali dar postane veliki, in veliki dar postane še večji—taka
je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje. Redko je videti v tem svetu tako
zborovanje—taka je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje. Tako zborovanje
je vredno videti, pa če tudi je potrebno dolgo potovanje s potovalno torbo—taka je ta
skupnost menihov, tako je to zborovanje.
V tej skupnosti menihov so menihi, ki so arahanti,
brez (kakršnihkoli) opojnosti (āsavā), katerih duhovno življenje je bilo
živeto, storili so, kar je bilo treba storiti, opustili breme, dosegli svoj
cilj, uničili eksistenčne okove, in so popolnoma osvobojeni zaradi pravilnega
znanja—taka je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje.
V tej skupnosti menihov so menihi, ki se zaradi
uničenih petih manjših ovir spontano pojavijo [v Čistem domovanju][3]
in tam dosežejo končno Nibbāno, na da se bi še kdaj vrnili v za svet (anāgami)—taka
je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje.
V tej skupnosti menihov so menihi, ki so zaradi
uničenih treh ovir in zmanjšanja poželenja, jeze in nevednosti 'enokratni
vrnitelji' (sakadāgāmī), ki se vrnejo v ta svet le še enkrat, kjer
končajo s trpljenjem—taka je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje.
V tej skupnosti menihov so menihi, ki so
zaradi uničenih treh ovir so tisti, ki so vstopili v tok (sotāpanna), nič
več podani pogubi v napačnem učenju, z gotovostjo namenjeni proti
razsvetljenju—taka je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje.
V tej skupnosti menihov so menihi, ki
ostajajo predani razvijanju (bhāvanā) štirih osnov pozornosti (satipaṭṭhāna)—taka je ta skupnost menihov, tako je to
zborovanje. V tej skupnosti menihov so menihi, ki bivajo v razvijanju štirih
pravilnih prizadevanj (sammappadhāna) … štirih temeljev moči (iddhipādā)
… pet sposobnosti (indriyā) … petih moči (balā) … sedem faktorjev
razsvetljenja (bojjhaṅgā) … osmeročnene plemenite poti (magga)—taka
je ta skupnost menihov, tako je to zborovanje.
V tej skupnosti menihov so menihi, ki
bivajo v razvijanju prijaznosti (mettā)… sočutja (karuṇā)
… srečoželjnosti (muditā) … ravnodušja (upekkhā) … meditacije na
gnus (asubha) … zaznave minljivosti (anicca)—taka je ta skupnost
menihov, tako je to zborovanje.. V tej skupnosti menihov so tudi menihi ki
bivajo v razvijanju pozornosti na dihanje (ānāpāna).
(POZORNOST NA DIHANJE)
Menihi, ko je
razvita in negovana pozornost na dihanje, obrodi velike sadove in je v veliko
korist. Ko je razvita in negovana pozornost na dihanje, izpopolni štiri osnov
pozornosti. Ko so razvite in negovana štiri osnove pozornosti, se izpopolnijo
sedem faktorjev razsvetljenja. Ko je razvito in negovano sedem faktorjev
razsvetljenja, to daje jasno vedenje in osvoboditev.
In kako, menihi, razvita in negovana pozornost na
dihanje obrodi velike sadove in je v veliko korist?
Tu menih gre v gozd ali pod vznožje drevesa ali v
prazno kočo, se usede, si prekriža noge, zravna svoje telo in si usmeri
pozornost pred seboj. Ves čas pozoren, vdihuje in izdihuje.
Ko globoko vdihne, ve: ‘globoko vdihujem’ in ko
globoko izdihne, ve: ‘globoko izdihujem.’ Ko kratko vdihne, ve: ‘kratko
vdihujem’ in ko kratko izdihuje, ve: ‘kratko izdihujem.’ Tako naprej trenira:
‘ko vdihnem, doživljam celotno telo’ in trenira: ‘ko izdihnem, doživljam
celotno telo.’ Trenira: ‘ko vdihnem, umirjam telesno tvorbo’[4]
in trenira: ‘ko izdihnem, umirjam telesno tvorbo.’
Trenira: ‘ko vdihnem, doživljam radost’ in trenira:
‘ko izdihnem, doživljam radost.’ Trenira:
‘ko vdihnem, doživljam prijetnost’ in trenira: ‘ko izdihnem, doživljam
prijetnost.’ Trenira: ‘ko vdihnem, doživljam umsko tvorbo’[5]
in trenira: ‘ko izdihnem, doživljam umsko tvorbo:’ Trenira: ‘ko vdihnem,
umirjam umsko tvorbo’ in trenira: ‘ko izdihnem, umirjam umsko tvorbo.’
Trenira: ‘ko vdihnem, doživljam um’ in trenira:
‘ko izdihnem, doživljam um.’ Trenira: ‘ko vdihnem, zadovoljim um’ in trenira:
‘ko izdihnem, zadovoljim um.’ Trenira: ‘ko vdihnem, skoncentriram um’ in
trenira: ‘ko izdihnem, skoncentriram um.’ Trenira: ‘ko vdihnem, sprostim um’ in
trenira: ‘ko izdihnem, sprostim um.’
Trenira: ‘ko vdihnem, opazujem minljivost’ in
trenira: ‘ko izdihnem, opazujem minljivost.’ Trenira: ‘ko vdihnem, opazujem
izginevanje’ in trenira: ‘ko izdihnem, opazujem izginevanje.’ Trenira: ‘ko
vdihnem, opazujem prenehanje’ in trenira: ‘ko izdihnem, opazujem prenehanje.’ Trenira:
‘ko vdihnem, opazujem opustitev’ in trenira: ‘ko izdihnem, opazujem opustitev.’
Menihi, tako razvita in negovana pozornost na
dihanje obrodi velike sadove in je v veliko korist.
(IZPOPOLNITEV ŠTIRIH OSNOV POZORNOSTI )
In kako, menihi,
razvita in negovana pozornost na dihanje, izpopolni štiri osnove pozornost?
Menihi, vedno ko menih globoko vdihne, ve:,
‘globoko vdihujem,’ ko globoko izdihuje, ve: ‘globoko izdihujem,’ ko kratko
vdihne, ve: ‘kratko vdihujem,’ ko kratko izdihuje, ve: ‘kratko izdihujem,’ ko
trenira: ‘ko vdihnem, doživljam celotno telo,’ ko trenira: ‘ko izdihnem,
doživljam celotno telo,’ ko trenira: ‘ko vdihnem, umirjam telesno tvorbo,’ ko
trenira: ‘ko izdihnem, umirjam telesno tvorbo,’ takrat menih biva z opazovanjem
telesa v telesu, vneto, popolnoma zavestno in pozorno, odložil pohlep in
obžalovanje za ta svet. Pravim, to je določeno telo med telesi, to je vdih in
izdih. Zato takrat menih biva z opazovanjem telesa v telesu, popolnoma zavestno
in pozorno, odložil pohlep in obžalovanje za ta svet.
Menihi, kadarkoli menih ve: ‘ko vdihnem, doživljam radost,’ ko trenira: ‘ko izdihnem, doživljam radost,’ ko trenira: ‘ko vdihnem, doživljam prijetnost,’
ko trenira: ‘ko izdihnem, doživljam prijetnost,’ ko trenira:, ‘ko vdihnem,
doživljam mentalno tvorbo,’ ko trenira:, ‘ko izdihnem, doživljam mentalno
tvorbo,’ ko trenira: ‘ko vdihnem, umirjam mentalno tvorbo,’ ko trenira: ‘ko
izdihnem, umirjam mentalno tvorbo,’ takrat menih biva z opazovanjem občutkov v
občutkih, vneto, popolnoma zavestno in pozorno, odloži pohlep in obžalovanje za
ta svet. Pravim, to do določeni občutki med občutki, namreč, popolno zavedanje
vdiha in izdiha. Zato takrat menih biva z opazovanjem občutke v občutkih,
popolnoma zavestno in pozorno, odložil pohlep in obžalovanje za ta svet.
Menihi, kadarkoli menih trenira: ‘ko vdihnem,
doživljam um,’ trenira: ‘ko izdihnem, doživljam um,’ trenira: ‘ko vdihnem,
razveselim um,’ trenira: ‘ko izdihnem, razveselim um,’ trenira: ‘ko vdihnem,
skoncentriram um,’ trenira: ‘ko izdihnem, skoncentriram um,’ trenira: ‘ko
vdihnem, sprostim um,’ trenira: ‘ko izdihnem, sprostim um,’ takrat menih stalno
opazuje um v umu, vneto, popolnoma zavestno in pozorno, odložil pohlep in
obžalovanje za ta svet. Jaz ne pravim, da je pozornost na dihanje za tiste, ki
so pozabljivi in ki niso popolnoma zavestni. Zato takrat menih stalno opazuje
um kot um, popolnoma zavestno in pozorno, odloži pohlep in obžalovanje za ta
svet.
Menihi, kadarkoli menih trenira:
‘ko vdihnem, opazujem minljivost,’ trenira: ‘ko izdihnem, opazujem minljivost,’
trenira: ‘ko vdihnem, opazujem izginevanje’; trenira: ‘ko izdihnem, opazujem
izginevanje,’ trenira: ‘ko vdihnem, opazujem prenehanje,’ trenira: ‘ko
izdihnem, opazujem prenehanje,’ trenira: ‘ko vdihnem, opazujem opustitev,’
trenira: ‘ko izdihnem, opazujem opustitev,’ takrat menih stalno opazuje umske
objekte v umskih objektih, vneto, popolnoma zavestno in pozorno, odložil pohlep
in obžalovanje za ta svet. Ko je z modrostjo videl pohlep in obžalovanje,
skrbno opazuje z ravnodušnostjo. Zato takrat menih stalno opazuje umske objekte
v umskih objektih, popolnoma zavestno in pozorno, odložil pohlep in obžalovanje
za ta svet.
Menihi, tako razvita in negovana
pozornost na dihanje, izpopolni štiri osnove pozornosti.
(IZPOPOLNITEV SEDEM FAKTORJEV RAZSVETLJENJA)
In kako, menihi,
razvite in negovane štiri osnove pozornosti, izpopolnijo sedem faktorjev
razsvetljenja?
Menihi, kadarkoli menih stalno opazuje telo v
telesu … občutke v občutkih … um v umu … mentalne objekte v mentalnih objektih
vneto, popolnoma zavestno in pozorno, odloži pohlep in obžalovanje za ta svet,
takrat je v njem osnovana neprestana pozornost. Kadarkoli je v menihu osnovana
neprestana pozornost, takrat se je v njem popolnoma razvila pozornost kot
faktor razsvetljenja. On jo razvija in s tem razvijanjem v njem pride do
izpopolnitve.
Stalno pozoren, preiskuje in analizira fenomene z
modrostjo in se poglobi v popolno preiskovanje. Kadarkoli pozoren menih
preiskuje in analizira fenomene z modrostjo in se poglobi v popolno
preiskovanje, takrat se je v njem popolnoma razvila analiza fenomenov kot faktor razsvetljenja. On jo
razvija in z razvijanjem pride v njem do izpopolnitve.
V njem, ki preiskuje in analizira fenomene z
modrostjo in se poglobi v popolno preiskovanje, se pojavi vztrajnost. Kadarkoli
menihu, ki preiskuje, analizira fenomene z modrostjo in se poglobi v popolno
preiskovanje, pojavi vztrajnost, takrat se je v njem popolnoma razvila vztrajnost kot faktor razsvetljenja. On jo razvija in z razvijanjem
pride v njem do izpopolnitve.
V tem, ki se je v njem pojavila vztrajnost, se
pojavi nezemeljska radost. Kadarkoli se pojavi v vztrajnem menihu nadzemeljska radost, takrat se je v njem popolnoma razvila radost kot faktor razsvetljenja. On to razvija in z
razvijanjem pride v njem do izpopolnitve.
Za nekoga, ki ima radost, se pomirita telo in um.
Kadarkoli sta telo in um umirjena pri navdušenemu menihu, takrat se je v njem
popolnoma razvila mirnost kot faktor razsvetljenja v njem. On jo razvija
in z razvijanjem pride v njem do izpopolnitve.
Za nekoga, ki ima telo umirjeno in čuti
prijetnost, um postane skoncentriran. Kadarkoli je menihovo telo umirjeno in
čuti prijetnost, um postane koncentriran, takrat se je v njem popolnoma razvila
koncentracija kot faktor razsvetljenja. On jo razvija in z razvijanjem pride v
njem do izpopolnitve.
On z ravnodušnostjo pozorno opazuje skoncentriran um.
Kadarkoli menih z ravnodušnostjo pozorno opazuje skoncentriran um, takrat se je
v njem popolnoma razvila ravnodušnost kot faktor razsvetljenja. On jo
razvija in z razvijanjem pride v njem do izpopolnitve.
Menihi, tako so razvite in negovane
štiri osnove pozornosti, tako da izpopolnijo sedem faktorjev razsvetljenja.
(RAZVITO VEDENJE IN OSVOBODITEV)
In kako, menihi,
je sedem faktorjev razsvetljenja razvitih in negovanih, da pripeljejo do
jasnega vedenja in osvoboditve? Menih razvija pozornost kot faktor prebujenja,
ki je odvisen od osamitve, od brezstrastnosti, od prenehanja, kar rezultira v
opuščanju. Razvija analizo fenomenov kot faktor prebujenja… vztrajnost kot
faktor prebujenja… vzhičenost…. mirnost…koncentracijo…ravnodušnost kot faktor
za prebujenje, ki je odvisna od osamitve, odvisna od brezstrastnosti, odvisna
od prenehanja in rezultira v opuščanju.
Menihi, tako je razvito in negovano
sedem faktorjev razsvetljenja, da pripeljejo do jasnega vedenja in
osvoboditve.
To je povedal Blagoslovljeni.
Menihi so bili navdušeni nad besedami Blagoslovljenega.
[1] Pavāranā je ceremonija ki označuje konec vasse
(deževno obdobje), ko menihi za tri mesece ne potujejo in ostajajo na enem
kraju. Na ta dan vsi menihi povabijo
skupnost, da jih opomnijo na vse pregrehe, ki so bili storjeni v tem času.
[3] Suddhāvāsa
– tu bivajo bogovi ki jih lahko dosežejo le anagamiji. (Buddha ni bil nikoli v tistem svetu).
[4]
Telesna tvorba v tem primeru je posebno mišljena na dihanje.
[5]
Umska tvorba v tem primeru je posebno mišljena na občutek in zaznavo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar